Kirja ohjelma lähetetään TV7 kanavalla sunnuntaina klo 19 ja uusitaan maanantaina klo 10.30 sekä perjantaina klo 07.45 ja 16.00. Ohjelma lähetetään vastaavalla tavalla uusintana kahta viikkoa myöhemmin. Välissä on uusi jakso uusin vierain ja kirjoin.
Jouko Ruohomäki
Karismaattisuuden kutsu
Aikamedia, 631 sivua
Opetusneuvos Jouko Ruohomäki on kirjoittanut järkälemäisen kirjan Karismaattisuuden kutsu. Lisäotsikkona kannessa on teksti Karismaattisen kristillisyyden kehitys helluntailiikkeeksi. Viitteitä sisällöstä kirjan sisällöstä tarjoaa myös kannessa oleva kyyhkynen, joka on ehkäpä tunnetuin Pyhästä Hengestä käytetty vertauskuva.
Karismaattisuuden historiaa, kehitystä ja siihen vaikuttaneita henkilöitä tarkastellaan kirjassa tieteellisellä tarkkuudella ja asiat huolellisesti perustellen. Liikkeelle lähdetään apostolisen kirkon ajoilta. Kirjan ensimmäisessä osassa tarkastellaan karismaattisten ilmiöiden historiaa. Toisessa osassa tutkittavana on karismaattisuus metodisti- ja pyhitysliikkeessä. Kolmas osa tutkii karismaattisia ilmiöitä suomalaisissa herätysliikkeissä 1700- ja 1800-luvuilla. Kirjan neljäs osa kertoo Suomen helluntailiikkeen synnyn ja leviämisen 1900-luvun alussa.
Karismaattisuuden kutsu on merkittävä ja yli kirkkokuntien rajojen tärkeä ja myös hyvin kiinnostava teos. Vaikka kirja kuvaa helluntailiikkeen syntyä ja ensimmäisiä vaiheita, sitä voi lukea myös paljon laajempana tällä hetkellä nopeimmin kasvavan kristillisyyden alueen katsauksena. Samaan aikaan, kun pohjoisen ja lännen kirkot menettävät asemiaan ja jäseniään, etelän ja idän karismaattiset kirkot ja seurakunnat elävät väkevää kasvun aikaa. Siihen, miksi näin on, kirja antaa monia perusteltuja näkökulmia ja vastauksia.
Toinen punainen lanka, jonka kirjasta löysin, koskee vakiintuneiden kirkkojen epäluuloista ja suorastaan vainoharhaista suhtautumista Pyhän Hengen työhön ja sen tuomiin uudistuksiin. Vuosisadan alun tapahtumista lukiessani kohtasin paljon asioita, joiden kohdalla en oikein tiennyt itkeäkö vai nauraa. Jeesuksen toivomus, että hänen omansa olisivat yhtä, tuntuu kaikuneen enimmäkseen kuuroille korville. Pahinta on tietysti se, että samanlaisia epäluulon, pelon ja torjunnan asenteita, joista kirja kertoo, löytyy vielä tänäänkin valitettavan paljon.
David Petts
Raamattu ja parantuminen
Aikamedia, 297 sivua
Dadid Pettsin kirja Raamattu ja parantuminen on monien tästä aiheesta lukemieni kirjojen joukossa eräs selkeimmistä, monipuolisimmista ja havainnollisimmista.
Kirja sisältää kolme osaa. Ensimmäisessä käydään läpi Raamatun parantumiskertomuksia. Toisessa tarkastellaan parantumisen teologiaa ja kolmannessa annetaan yksityisille kristityille, pastoreille ja seurakunnille käytännön ohjeita siitä, miten ihmeisiin tulee suhtautua ja sairaiden puolesta rukoilla.
Kirjassa on selkeä jaottelu, asioita kootaan tiivistelmiksi ja listoiksi ja opetus sidotaan Raamatun sanaan, Kirjoittajan omat kokemukset tuovat mukaan käytännön esimerkkejä ja elävyyttä. Kirja on perusteellinen oppikirja kaikille niille, joita haluavat oppia sairaiden puolesta rukoilemista ja sen raamatullisia perusteita.
Vaikka David Petsin lähtökohtana on omiin kokemuksiin ja Raamatun sanaan perustuva usko siihen, että Jumala edelleen parantaa, kirja on kirjoitettu hyvin maltillisesti ja jalat maassa pitäen. Yliluonnollisiinkin asioihin suhtaudutaan luonnollisina asioina, joita ei tarvitse ylikorostaa. Esimerkkinä tästä voisi olla vaikkapa kirjasta löytyvä viisas ohje niin sanottujen parantumiskokousten järjestäjille: On ehkä raamatullisempaa antaa ihmeiden toimia mainoksina kuin mainostaa ihmeitä.
Christer Borg
Lääkäri - Jumalallinen parantuminen
Nokia Missio Kustannus, 192 sivua
Christer Borgin kirja Lääkäri Jumalallinen parantuminen käsittelee sairaiden puolesta rukoilemista sekä siihen liittyviä teologisia ja käytännöllisiä kysymyksiä. Kirjoittaja on Ruotsin kirkon pappi, joka on tullut suomalaisille tutuksi myös Nokia Mission työntekijänä. Näistä lähtökohdista kirjoitettuna kirja lähestyy sairaiden puolesta rukoilemista luterilaisen kirkon jäsenille tutuin termein ja tilantein.
Käytyään aluksi läpi hyvin laajana katsauksena Jumalan olemuksen sekä hänen monet nimensä kirja siirtyy Jeesukseen ja hänen antamiinsa esimerkkeihin. Loppua kohde kirja paneutuu yhä käytännöllisempiin asioihin opettaen sekä rukoilemaan sairaiden puolesta että ottamaan rukouksen kautta saadun parantumisen vastaan.
Kirjan neljäs ja viimeinen kokonaisuus käsittelee parantumisen vastaanottamisen välineitä. Alaluvuissa yksityinen makuuhuonerukous, vastaanottorukous, sopimusrukous, opetuslapsen rukous, keskustelurukous, valvomisrukous sekä uskon ja anteeksipyynnön rukous lähdetään liikkeelle Raamatun tekstistä ja pohditaan, miten sitä tulee soveltaa meidän ajassamme. Esirukous, öljyllä voiteleminen, rukousliinat ja monet muut rukouskokouksissa käyneille tutuiksi tulleet käsitteet käydään myös läpi.
Lääkäri Jumalallinen parantuminen on hyödyllinen perusteos, johdattelee käytännöllisellä tavalla ja runsaiden raamatunkohtien saattelemana lukijansa rukouksen, esirukouksen ja parantumisen maailmaan.
Maija-Liisa Kallio
Taivashetkiä
Katharossivua, 224 sivua
Maija-Liisa Kallion kirja Taivashetkiä on hänen kymmenes kirjansa. Aiemmat yhdeksän hän on julkaissut nimellä Maija-Liisa Heiskanen.
Taivashetkissä on yhteensä 188 rukousta ja hengellistä mietiskelyä. Rukousten tekstit kattavat elämän koko kirjon iloineen ja suruineen. Hengelliset viriketekstit kertovat Maija-Lisa Kallion mietiskelyistä, kokemuksista ja löydöistä. Kuvitusta tässä kirjassa on vain kannessa.
Taivashetkiä vie lukijansa etsimään yhä syvempää yhteyttä Jumalaan ja myös omaan sisimpäänsä. Kirja on tässä mielessä elämän matkakirja.
Jotkut vierastavat valmiiksi kirjoitettuja rukouksia. He sanovat, että ainoastaan spontaani ja sillä hetkellä muotoutunut rukous on oikea rukous. Itse haluaisin lähestyä asiaa toisesta näkökulmasta. Rukouksen aitous riippuu rukoilijan asenteesta ja suhteesta Häneen, jota me rukoilemme. Siksi Jeesus opetti seuraajilleen Isä meidän rukouksen. Siksi alkuseurakunnan ajoista lähtien on kirjoitettu muistiin koeteltuja ja yhteisesti käytettyjä rukouksia. Niiden valmiit ja turvalliset sanat ovat kuin siltoja, joista tukea ottaen meidän heikot ja hapuilevat rukouksemme voivat ojentautua taivaallisen Isämme puoleen.