Viikon vieraina 23.12. 2007 ja 6.1.2008 Mirja ja Martti Ojares mukanaan TV7 synnystä kertova Risto Siltasen toimittama kirja Jumalan seitsemäs ihme. Ohjelman muut kirjat Mailis Janatuinen, Sankareita ja Pelkureita, Raamatun miehiä Adamista Pietariin, Raili Gothóni, Vanhimmaksi sukupolveksi sekä Jouluevankeliumi, Luukas 2:1-20
Risto Siltanen (toim,),
Jumalan seitsemäs ihme,
Kuva ja Sana
Kirjan ”Jumalan seitsemäs ihme, Kristillisen tv-kanavan synty Suomessa” takakannessa on seuraava teksti: ”Tämä kansa tarvitsee Jeesusta. Suomen kansa tarvitsee pelastusta, ja näin ollen se tarvitsee myös mahdollisimman monia, jotka kaikkien mahdollisten kanavien kautta kertovat koko kansalle, että Jeesus Kristus on Herra.”
Tuo tekstiin sisältyvä ”Jeesus Kristus on Herra” oli alkuseurakunnan uskontunnustuksena. Kaikkien ruhtinaiden ja epäjumalien keskellä oli vain yksi Herra, Jeesus Kristus.
Tuota Herraa palvelemaan perustettiin neljä vuotta sitten Taivas TV7. Miten kaikki tapahtui ja millaisten vaiheitten kautta TV7 perustajineen on tähän päivään tullut, siitä kerrotaan elävästi ja tapahtumat huolellisesti dokumentoiden kirjassa ”Jumalan seitsemäs ihme”.
Kirjan päähenkilöitä ovat itseoikeutetusti Mirja ja Martti Ojares. Heidät Jumala kutsui kristillistä televisiokanavaa perustamaan. He ovat vuosien varrella myös kantaneet tehtävän myötä tulleet kovimmat paineet ja kuumimmat helteet.
Risto Siltasen toimittama kirja ei ole historia samassa mielessä kuin mitä ovat yritysten ja yhdistysten merkkivuosina julkaistavat historiankirjat. Kyse on pikemminkin historiikista tai reportaasista, jossa käydään läpi ne uskomattomat ja ihmisen voimille täysin ylivoimaiset tilanteet, joiden kautta meillä on nyt vankasti jaloillaan seisova ja nopeasti laajeneva televisioyhtiö.
Kyseessä on todella kirjan nimen mukaisesti Jumalan ihme, ja se tuo kirjaan uuden ja perinteisille historiankirjoille vieraan lisäulottuvuuden: kirja julistaa evankeliumia, ylistää Jumalan suuruutta ja muistuttaa lukijoilleen siitä, mitä Jeesus tarkoitti sanoessaan hänen omiensa saavan ”voiman korkeudesta”. Ilman Pyhän Hengen johdatusta ja apua ei myöskään televisio-ohjelmaa Kirja olisi olemassakaan.
OHJELMAN MUUT KIRJAT:
Mailis Janatuinen,
Sankareita ja Pelkureita,
Raamatun miehiä Adamista Pietariin,
Perussanoma
Japanissa lähetystyötä tehnyt ja Raamatun opettajana tunnetuksi tullut Mailis Janatuinen on kirjoittanut tusinan verran kirjoja. Vuonna 2001 ilmestyi hänen kirjansa ”Nainen ja hänen miehensä – rakkauskertomuksia Raamatussa”. Nyt Mailis Janatuinen on kirjoittanut kirjan Raamatun miehistä. Kirja on saanut nimen ”Sankareita ja pelkureita – Raamatun miehiä Adamista Pietariin”.
Kirjan takakannessa kysytään: ”Sankareita – onko heitä?” Alareunassa on kirjan johdannosta poimittuna ja punaisella painettuna vastaus: ”Sankari on se, jolla on epäitsekäs, elämää suurempi päämäärä, ja joka suostuu taistelemaan. kärsimään ja kuolemaan päämääränsä tähden”.
Näin Mailis Janatuinen linjaa kirjansa kohderyhmää huumorin pilke silmäkulmassaan: ”Sankareita ja pelkureita -kirja kertoo miehistä ja on miehille kirjoitettu. Eikä ole kirjailijan syytä, jos kustantaja pyytää tällaista kirjaa ikäneidolta, joka ei miehestä mitään tiedä…”
Ehkäpä on ollut vain hyväksi, että miesten sankaruudesta ja miksei myös pelkuruudesta kirjoittaa nainen. Naisethan ovat kautta aikojen innostaneet meidät miehet suurimpiin urotekoihin. Toisaalta harva mies haluaisi näyttäytyä naisten silmissä pelkurina.
”Sankareita ja pelkureita” piirtää hyvin elävän ja ajatuksia herättävän kuvan Raamatun miehistä. Teos sopii mainiosti Raamatun oheislukemistoksi ja valaisee monipuolisesti todellisen sankaruuden käsitettä. Mukaan kirjaan ovat päässeet mm. Abraham, Joosef, Saul, Joona, Daniel ja Jaakob. Kelpo joukko, mutta yhtä Raamatun sankaria minä jäin kaipaamaan: mihin mahtoi unohtua David?
Raili Gothóni,
Vanhimmaksi sukupolveksi,
Kirjapaja
Jo Raili Gothonin kirjan ”Vanhimmaksi sukupolveksi” kannesta voi lukea, milloin tämän asian oivallus yleensä tapahtuu. Kirjan lisänimenä on ”Kun iäkkäät vanhemmat kuolevat”.
Muistan itse hyvin tuon tilanteen. Äkkiä tajuntaani ilmestyi aivan uudenlainen ajatus: Minulla on lapsia ja lapsenlapsia mutta ei enää omia vanhempia. Minun ja kuoleman välissä ei ole enää ketään. Kuulun vanhimpaan sukupolveen. Olen lähtijöiden jonossa seuraavana,
Raili Gothoni aloittaa kirjansa tuota hetkeä edeltävästä vaiheesta. Keski-ikään ehtineellä ihmisellä on huolenaan omien lastensa lisäksi myös ikääntyvät vanhemmat, jotka tarvitsevat huolenpitoa ja huomiota. Tuossa elämänvaiheessa hän elää kahdelta suunnalta tulevien paineiden puserruksessa.
Vanhempien iän karttuessa siirrytään hoitoihin, sairaalajaksoihin ja viimein hyvästien jättämiseen. On päädytty vanhimmaksi sukupolveksi.
Raili Gothonin kirja on lämmöllä kirjoitettu. Kirjassa käydään lyhyinä lukuina läpi kaikki tuohon elämänkaaren vaiheeseen liittyvät asiat käytännön järjestelyjä myöten. Syvyyttä tekstiin tuovat nämä vaiheet kokeneiden ihmisten kertomukset ja asiantuntijoiden antamat käytännön neuvot.
”Vanhimmaksi sukupolveksi” on hyödyllinen ja myös tunnepuolta hienotunteisen taitavasti prosessoiva kirja kaikille niille, jotka ovat jo siirtyneet tai ovat lähiaikoina siirtymässä vanhimmaksi sukupolveksi..
Joulun monet korostukset ja jouluevankeliumi, Luuk. 2:1-20
Tämän Kirja-ohjelman lähetysajat 23.12. ja 6.1. osuvat joulunaikana aaton aattoon ja loppiaiseen. Me saamme kaikki kokoontua yhdessä seimen äärelle ottamaan vastaan joulun lasta, koko maailman Vapahtajaa. Yhdessä me saamme myös itämaan tietäjien rinnalla tuoda hänelle omat lahjamme, syntisen sydämemme kaipauksen ja kiitoksemme Golgatan ristillä täytetystä työstä. Jo seimen ääressä me voimme yhdessä enkelien ja kaikkien taivaan joukkojen kanssa ylistää ja iloita siitä armosta ja pelastuksesta, jota joulun lapsi on tullut meille tuomaan.
Katolisen kirkon piirissä kirkkovuoden juhlista juuri joululla on erityisen suuri merkitys. Tästä kertovat mm. katolisten maiden vahvat ja värikkäät jouluseimiperinteet.
Meillä protestanttisen kirkon piirissä elävillä painotus tuntuu usein olevan enemmän Pitkäperjantain tapahtumissa, Jeesuksen kärsimisessä ja ristinkuolemassa.
Myös ortodoksisella kirkkokunnalla on omat korostuksensa. Sen piirissä juhlitaan aivan erityisellä tavalla Pääsiäistä, jolloin Jeesus voitti kuoleman ja nousi haudasta.
Noihin kolmeen näkökulmaan mahtuu tärkein, pelastuksemme ydinsanoma: Jeesus syntyi ihmiseksi neitsyt Mariasta, kärsi Pontius Pilatuksen aikana, ristiin naulittiin, kuoli ja haudattiin, mutta voitti kuoleman ja nousi kolmantena päivänä kuolleista.
Joulun sanoman oikeaan oivaltamiseen tarvitaan kaikki nuo kolme näkökulmaa. Joulun ilo voi avautua todellisena vasta pitkäperjantain kärsimyksen ja pääsiäisen ylösnousemuksen rinnalla. Ilman näitä kahta Joulu latistuu pelkäksi perinteeksi ja tavarajuhlaksi.
Joulun takia otan esille vielä yhden kirjan. Se kuulu kuudenkymmenen kuuden kirjan kokonaisuuteen ja on nimeltään Luukkaan evankeliumi. Juuri tähän Raamatun kirjaan sisältyy jouluevankeliumi, jota on läpi vuosisatojen ja sukupolvesta toiseen luettu kodeissa aattona jouluaterialle istuttaessa.
Varhaisimmat omat joulumuistoni liittyvät juuri tuohon hetkeen. Me kaikki lapset ja joulunviettoon luoksemme saapuneet sukulaiset istuimme pitkän pöydän ääressä ja katsoimme, miten isä otti suuren perheraamatun, lehteili sitä kiireettömästi ja alkoi sitten lukea Luukaan evankeliumin toisen luvun alusta.
Isä luki meille keisari Augustuksesta, paimenista, enkeleistä ja Jeesuksen syntymisestä halvan tallin seimeen. Me kaikki kuuntelimme jokaisen tutun jakeen hartaina ja eläen tapahtumien mukana siihen hetkeen, kun lasta katsomaan saapuneet paimenet kiittäen ja ylistäen palasivat Betlehemin kedolle laumojensa luo.
Ennen toista lukua ja jouluevankeliumia Luukas kertoo enkelin ilmestymisen Marialle ja Johannes Kastajan syntymän. Luukas oli kreikkalainen lääkäri ja tiedemies. Hän halusi kertoa kaiken tarkasti ja yksityiskohtaisesti. Hän halusi kertoa kaikille, myös sinulle ja minulle, miten Jumala syntyi Pyhän Hengen voimasta ja neitsyt Mariasta ihmiseksi sovittaakseen maailman synnit. Totinen Jumala ja totinen ihminen, jonka me saamme kohdata jouluna, pitkäperjantaina ja pääsiäisenä sekä joka kerran ottaessamme vastaan Pyhän ehtoollisen: Sinun edestäsi annettu, sinun edestäsi vuodatettu.