Valtter Luoto
Ruut moabilainen
Aikamedia, 131 sivua
Oletko koskaan pohtinut, mikä on Raamatun romanttisin kertomus, jota kauneutensa ja muotonsa takia voisi jopa sanoa historialliseksi novelliksi? Se löytynee Vanhan testamentin puolelta Tuomarien kirjan jälkeen. Siellä sijaitse lyhyt mutta monella tavalla suuri Ruutin kirja.
Valtter Luodon raamatunselitysteos ”Ruut moabilainen” avaa lukijalle Ruutin kirjan historiallisia taustoja, esittelee Ruutin kirjan yhteyksiä Raamatun muihin teksteihin ja auttaa lukijaa näkemään tutussa tekstissä paljon uusia syvyyksiä, leveyksiä ja pituuksia.
Seurakuntaneuvos Valtter Luoto oli mukana raamatunkäännöskomiteassa vuodesta 1974 aina vuoteen 1991 eli komitean koko työskentelyn ajan. Hänen asiantuntemuksensa ja syvällinen Raamattuun perehtymisensä näkyy myös tässä kirjassa. Silti kirja on kuin leppoisan ystävän puhetta, helposti luettavaa ja konstailematonta tekstiä. Näin siitä huolimatta, että kirjassa haetaan tapahtumista lisää tietoa sanojen alkukielisten merkitysten kautta ja esitellään tunnettujen raamatuntutkijoiden Ruutin kirjasta tekemiä löytöjä. Kokeneena puhujana ja opettajana Valtter Luoto on osannut ilmaista asiat selkeästi ja samalla töäsmällisesti.
Ruutin kirja on ohut. Siinä on vain neljä lukua. Se mahtuu tavallisessa Raamatussa neljälle sivulle. Luettuaan Valtter Luodon erinomaisen kirjan ”Ruut moabilainen” on helppo uskoa ettei tässäkään asiassa määrä ole tärkeintä vaan laatu. Ruutin kirja, jonka tapahtumat sijoittuvat todennäköisesti Tuomarien aikaan, sisältää romanttisen kertomuksen lisäksi näkyjä, jotka yltävät uuden liiton aikaan ja meihin ja pelastukseemme saakka.
Jyri Komulainen ja Mika Vähäkangas (toim.)
Luterilaisen Suomen loppu?
Edita, 181 sivua
Jyri Komulaisen ja Mika Vähäkankaan kirjalla on pahaenteinen nimi: ”Luterilaisen Suomen loppu?” Auki purettuna se kysyy, onko luterilaisuus meillä tiensä päässä ja odottaako koko Suomea sellaisena kuin me sen olemme oppineet tuntemaan, sama kohtalo. Luterilaisen Suomen loppu?
Takakannen tekstissä kirja jatkaa samalla linjalla. Siellä todetaan Suomesta olevan tulossa monien uskontojen maa, jossa yhä useammat menevät sunnuntaiaamuisin jumalanpalveluksen sijasta jooga-tunneille tai lukevat Raamatun sijasta buddhalaista filosofiaa.
”Luterilaisen Suomen loppu” on ajankohtainen ja tärkeä kirja. Kirkkomme, se iso kirkko, evankelis-luterilainen kansankirkko on niin tottunut etuoikeutettuun ja itsestään selvään asemaan, että nukkuu syvää ruususen unta. Vasta pieni osa kirkon vastuunkantajista on herännyt kyselemään, voisiko kirkko herätä uudistuneena ja elinvoimaisena? Olisiko maailmalla varsinkin etelässä ja idässä nopeasti kasvavilla kirkoilla ja seurakunnilla meille jotain opetettavaa? Yhteisenä tekijänä näille kasvaville ja elinvoimaisille seurakunnille on Raamattuun sitoutuminen, Jeesuksen merkityksen korostaminen ja Pyhän Hengen voimassa toiminen.
Suomen 1800-luvun alun sotien ajalta lienee peräisin sanonta, jolla kuvataan heräämistä liian myöhään: ”heräsi kasakan nauruun”. Ellei kirkkomme herää ajoissa, se voi joutua heräämään moskeijan minareetin kaiuttimista kuuluvaan muslimien rukouskutsuun.
”Luterilaisen Suomen loppu?” on tärkeä puheenvuoro keskustelussa, johon olisi saatava lisää vauhtia.
Henna Hauta-aho & Sanna-Maaria Tornivaara
Kirkosta kiinni!
Kirjapaja, 174 sivua
Henna Hauta-ahon ja Sanna-Maaria Tornivaaran toimittama kirja ”Kirkosta kiinni!” kantaa huolta kirkosta eroamisesta ja varsinkin nuorten aikuisten tavoittamisesta. Kirja on Kirkkohallituksen ja Kirkkopalvelut ry:n yhteisen ”Nuori aikuinen kirkon jäsenenä” projektin loppuraportti.
Kirja on erinomainen yhteenveto ja tietopankki tämän ajan nuorten aikuisten elämästä, ajattelusta ja arvoista. Yksien kansien väliin on onnistuttu kokoamaan valtava määrä sellaista tutkittua ja analysoitua tietoa, jonka luulisi kiinnostavan seurakuntien vastuunkantajien lisäksi poliitikkoja ja jopa kauppiaita. Kirjan luettuaan tietää, missä nuorten keskuudessa nyt mennään.
Entä siitä eteenpäin? Millaisia johtopäätöksiä kirja tekee ja mitä löytää kirkon ja seurakutien ahdinkoon?
”Kirkon ei pidä puolustaa menneisyyttään, vaan rakentaa tulevaisuuttaan”, toteaa piispa
Miten tuota tulevaisuutta pitäisi rakentaa? Tähän kirjasta löytyy yllättävän vähän ja varsin laimeita ehdotuksia. Kirjoittajat kyselevät, miksi sanan kirkossa ei anneta tilaa kokemuksellisuudelle ja koko ihmisen tunneskaalan kohtaamiselle? Lisäksi surraan sitä, etteivät uskonnollisetkaan syyt takaa kirkon jäsenenä pysymistä. Useampaan kertaan myös todetaan, että kirkon ydinsanoma on edelleen sama. Tunnustetaan myös se, ettei kirkko ole itse tarkoitus, eikä jäsenmäärä kaiken mitta.
Jotenkin tästäkin kirjasta jää silti päällimmäiseksi ajatus, että yritetäänkö tässä jälleen rakentaa eilisen konsteilla tulevaisuutta tämän päivän näköiseksi?
Kirkko ei ole olemassa tarjotakseen jokaiselle jotakin tai kosiskellakseen yleistä mielipidettä vaan tuodakseen Jumalan valtakunnan ihmisten keskelle ja julistaakseen kirkon Herraa, ylösnoussutta Jeesusta, jonka nimi ei tässä kirjassa kovin montaa kertaa esiinny.
”Kirkosta kiinni!” on hyvä keskustelun avaus, joka sisältää paljon tärkeää asiaa. Keskustelua on syytä tästä jatkaa vaikkapa kysymällä, miksi kirkko ja seurakunta ylipäätään ovat olemassa?
Watchman Nee
Hengellisiä harjoituksia
KKJMK, 306 sivua
Kilvoittelu on sana, jonka tapaa usein ortodoksien ja myös roomalaiskatolisten kirjoittajien teksteissä. Erämaaisät olivat tunnettuja kilvoittelijoita. Myös Rooman kirkon piirissä toimivat jesuiitat tunnetaan lähes sotilaallisen tiukasta ja säädellystä elämäntavastaan.
Kilvoittelua löytyy toki muualtakin, vaikka itse sanaa ei aina käytettäisikään. Watchman Neen luentojen pohjalta koottu kirja ”Hengellisiä harjoituksia” kuuluu selvästi tähän joukkoon. Kirjassa on 52 lukua, yksi vuoden jokaiselle viikolle. Jokaisessa luvussa on oma teemansa, tietty opeteltava Raamatun kohta sekä opastusta sen soveltamiseen käytännön elämässä.
Kirja alkaa uskoon tulosta ja kasteesta jatkaen sen jälkeen luku luvulta kristityn elämän ohjeistamista ja kannustamista. Raamatun säännöllinen tutkiminen, rukous, todistaminen, perhekuntien pelastuminen, seurakunnan jäsenyys, kokoukset, ylistäminen, avioliitto, perhe, parisuhde, sairaus ja monet muut asiat käydään läpi Raamatun ohjeista lähtien ja niiden pohjalta hyvinkin käytännöllisiä neuvoja antaen.
Kirjan esipuheessa ehdotetaan, että lukija tutkii viikoittain vain yhden luvun ja opettelee sen kohdalla olevan raamatunlauseen ulkoa. Viikon aikana hän voi sitten mietiskelen rukoilla ja rukoillen mietiskellä, mikä kyseisen luvun viesti on lukijan oman elämän kannalta.
Nopeasti luettavien hengellisten hartauskirjojen ja mietekokoelmien keskellä ”Hengellisiä harjoituksia” on ehdottomuudessaan ja konkreettisuudessaan virkistävää ja samalla haastavaa luettavaa.