Valter Luoto
Aamos, Oikeudenmukaisuuden julistaja
Aikamedia, 186 sivua
Yhä useammat tuntuvat löytäneen Raamatun uudella tavalla. Tähän sisältyy yleensä kolme tärkeää oivallusta:
Ensiksi: Raamattu on kokonainen kirjasto, peräti kuudenkymmenenkuuden eri aikoina ja eri kielillä kirjoitetun kirjan kokoelma. Toiseksi: Näiden eri aikoina eläneiden ja moniin kansoihin kuuluneiden ihmisten kyniä on ohjannut sama Jumalan Pyhä Henki. Siksi jokainen kirja, luku, jae ja sana on meille tärkeä. Kolmanneksi: Kun näin on, meidän ei pidä tyytyä vain evankeliumeihin tai edes Uuteen testamenttiin, vaan meidän on syytä lukea koko Raamattua, sekä Vanhaa että Uutta testamenttia.
Seurakuntaneuvos Valtter Luoto on jälleen kirjoittanut Vanhan testamentin tekstejä avaavan oivallisen teoksen. Vajaa puoli vuotta sitten Kirja ohjelmassa käsiteltiin hänen kirjansa ”Ruut moabilainen”. Nyt vuorossa on ”Aamos, oikeudenmukaisuuden julistaja”.
Edellisen lailla myös tämä kirja on vankkaa ja mielenkiintoisella tavalla asiayhteyksiä kertovaa raamatunselitystä. Silti kirja ei ole kuivaa teoriaa tai vaikeaselkoista tiedetekstiä.
”Ruut moabilainen” tarjosi lukijalle mahdollisuuden kurkistaa Raamatusta löytyvän hienon rakkauskertomuksen taakse. Aamos puolestaan koskettelee lukijaansa aivan toisilla alueilla. Aamos ei ollut profeettana mikään jänishousu ja hän sai myös maksaa kovan hinnan rohkeudestaan. Totuuksia vallanpitäjille päin kasvoja laukovan osa ei ole koskaan ollut helppo.
Tämän yhteiskunnallisen tason lisäksi Aamos hätkähdyttää lukijaansa tarjoamalla vahvan ennustuksen tulevasta Messiaan ajasta. Kaiken tämän Valtter Luoto kertoo mielenkiintoisia taustoja availlen ja Aamoksen kirjan tekstin Raamatun kokonaisuuteen liittäen. Luoto osaa kertoa isotkin asiat hyvin kodikkaalla ja lempeällä tavalla. Hän ei lähesty lukijaansa eksegeetin oppituolin korkeudesta vaan rinnalla kulkien ja löytöjään lukijalleen nöyrästi mutta silti omaa innostustaan peittelemättä.
Per-Olof Malk
Jeesuksen jäähyväisrukous, Johannes 17
Uusi tie, 163 sivua
Kohti käyvää ja vankasti Raamattuun perustuvaa julistusta verrataan usein rukiiseen leipään. Joskus sellaista sanotaan myös syväkynnöksi.
Per-Olof Malkin kirjaan ”Jeesuksen jäähyväisrukous, Johannes
”Jeesuksen jäähyväisrukous” katsoo moneen suuntaan. Se yltää maailman luomiseen, kantaa huolta opetuslapsista ja kurottautuu kauas tulevaan sulkien näin sisälleen myös meidän aikamme seurakunnat ja kristityt. Per-Olof Malk osoittaa, miten Jeesus rukoili ja yhä rukoilee meidän jokaisen, sinun ja minun puolesta.
Johannes 17 on jo vuosia ollut minulle eräs rakkaimmista raamatunkohdista. Erityisesti minua ovat puhutelleet Jeesuksen rukouksen sanat kristittyjen yhteydestä ” Minä rukoilen, että he kaikki olisivat yhtä, niin kuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa. Niin tulee heidänkin olla yhtä meidän kanssamme, jotta maailma uskoisi sinun lähettäneen minut.”
Tämä kristittyjen seurakuntien ja tunnustuskuntien rajat ylittävän yhteyden tärkeys, jonka puolesta Jeesus tuossa Johanneksen evankeliumin kohdassa rukoili useampaankin kertaan, on Per-Olof Malkin kirjassa jäänyt valitettavan vähälle huomiolle. Olisi ollut mukava saada lukea myös tästä osasta rukousta yhtä syvällisiä sekä samalla yksityiskohtia laajempiin kokonaisuuksiin liittäviä ajatuksia, joita kirja muutoin lukijalleen tarjoaa.
Tänä aikana, jona usko ja Raamattuun sitoutuminen ovat joutumassa entistä ahtaammalle, kristittyjen yhteyden, ykseyden ja Jeesuksen seuraajien maailmanlaajuisen seurakunnan esille nostaminen ovat tulossa entistä tärkeämmiksi. Kasvavien paineiden keskellä me kristityt voimme kestää vain unohtamalla reviiririidat ja opillisten tulkintojen varaan rakennetut raja-aidat ja liittymällä aiempaa tiiviimmin yhteisen Vapahtajamme Jeesuksen kautta toinen toisiimme. Johanneksen evankeliumin 17 luvun sanoista avautuu tällaiseen väkeviä perusteita.
Vaikka yhteyden merkitys on kirjassa sivuutettu kovin kevyesti, niin kirja on silti mitä suositeltavinta luettavaa yhtä hyvin luterilaisille kuin myös vapaiden suuntien veljille ja sisarilleen. Kaikkihan me olemme kirkkokuntiin tai herätysliikkeisiin katsomatta saman yhden ja jakamattoman Jeesuksen lunastamia ja hänen opetuslapsiaan.
Julia Fisher
Israelin uudet opetuslapset
Päivä, 206 sivua
Millaista on elää messiaanisena juutalaisena Israelissa? Paljonko heitä on ja miten heistä on tullut Jeesukseen eli Jeshuaan uskovia juutalaisia?
Näihin ja moniin muihin ajankohtaisiin kysymyksiin vastaa Julia Fisherin kirja ”Israelin uudet opetuslapset”. Kokenut lehti- ja radiotoimittaja Julia Fisher on haastatellut neljäätoista messiaanista juutalaista tai juutalaista pariskuntaa ja kirjoittanut heidän elämäntarinansa kirjaksi.
Messiaanisten juutalaisten ja messiaanisten seurakuntien määrät Israelissa ovat vahvassa kasvussa. Koko juutalaisen yhteiskunnan asenne messiaanisiin juutalaisiin on lieventymässä, vaikka vainoa ja vastustusta edelleen toki paljon löytyy.
Meille niin sanotuille pakanakristityille löytyy Fisherin kirjasta paljon mielenkiintoista tietoa, joka antaa ajattelemisen aihetta. Tärkeä oivallus on se, ettei juutalaisista tarvitse ensin tulla meidän kaltaisiamme kristittyjä. He saavat löytää Jeesuksen, Jeshuan Messiaanaan ja silti pysyä koko ajan juutalaisina, jotka asuvat juutalaisen kulttuurin keskellä ja noudattavat sen perinteitä. Ja tästä seuraa tärkeä havainto: juutalaisten keskuudessa parhaita evankeliumin julistajia ovat toiset juutalaiset, sellaiset rohkeat messiaaniset juutalaiset, joista kirjassa kerrotaan. Meidän tärkein tehtävämme on heidän tukemisensa esirukouksin ja käytännön toimin.
Anni Pesonen, Kirsi Valkama
Arkielämä Raamatun aikaan
Kirjapaja, 285 sivua
Jeesuksen aikaa ja Rooman valtakunnan vaiheita kuvaavissa elokuvissa näkemämme ihmiset ovat terveitä, hyvinvoipia ja monin tavoin kaltaisiamme. Tutkijat sanovat, että todellisuus oli aivan toisenlainen. Tuohon aikaan sairastettiin paljon, harvalla oli kaikki hampaat tallella, useimmat kärsivät aliravitsemuksesta ja ihmiset elivät harvoin vanhoiksi. Tämän todistaa myös Anni Pesosen ja Kirsi Valkaman kirja ”Arkielämä Raamatun aikaan”. Siinä kuvataan tavallisten ihmisten elämää Vanhan testamentin sekä myös Uuden testamentin ajalla.
Kirjan aineisto on koottu monenlaisten lähteiden kautta. Raamatun teksti, muut vanhat tekstit, arkeologia sekä antropologinen ja kansatieteellinen tutkimus ovat kaikki tuoneet mukaan oman panoksensa. Lopputulos onkin sitten elävä ja monipuolinen.
Kirjaa lukiessa Hollywoodin elokuvien luomat romantisoidut kiiltokuvat karisevat. Samalla Raamatun teksti avautuu uudella tavalla. Kirja opettaa esimerkiksi ymmärtämään, miksi joistain arkisista asioista ei Raamatussa puhuta kovinkaan paljoa, sillä ne olivat tuon ajan ihmisille itsestään selviä. Toisia nostetaan vastaavasti korostetustikin esille, koska ne olivat ajatuksina uusia ja mullistavia.