Luukkaan evankeliumista me saamme lukea Jeesuksen erikoiset sanat:
Etelän kuningatar herää tuomiolle yhdessä tämän sukupolven ihmisten kanssa ja langettaa heille tuomion. Hän tuli maan ääristä saakka kuulemaan Salomon viisautta, ja tässä teillä on enemmän kuin Salomo! (Luuk.11:31)
Raamatunjae, joka löytyy Luukkaan ja myös Matteuksen evankeliumeista, herättää monia kysymyksiä: Kuka tuo Etelän kuningatar oikein on? Miksi Jeesus nostaa hänet meille esimerkiksi? Ja mitä tekemistä hänellä on Salomon viisauden kanssa?
Vastauksen me löydämme Raamatustamme Ensimmäisen kuningastenkirjan kymmenennestä luvusta. Siellä kerrotaan tapahtumista, joista on kulunut jo kolmetuhatta vuotta.
Jumalan lupausten mukaan kuningas Salomosta oli tullut paitsi tavattoman viisas myös rikas, mahtava ja kuuluisa. Hänen upeassa palatsissaan parveili muiden valtioiden lähettiläitä ja myös sen ajan kruunupäitä. Myös Jerusalemin temppeli ja Salomon mahtavat vaunuhevosten tallit olivat suuren ihailun ja ihmettelyn kohteita.
Eräs monista Salomonin viisautta ja vaurautta ihastelemaan tulleista oli Etelän kuningatar, jonka Jeesuksen mainitsi. Etelän kuningatar tunnetaan myös nimellä Saban kuningatar. Hänen hahmonsa on inspiroinut monia seikkailukirjojen kirjoittajia ja elokuvien tekijöitä. Saban kuningattaren Jerusalemin matkasta Raamattu kertoo Ensimmäisen kuningastenkirjan kymmenennen luvun alussa:
Kun Saban kuningatar sai kuulla kerrottavan, miten Salomo oli tuottanut Herran nimelle kunniaa, hän lähti matkaan pannakseen Salomon koetteelle vaikeilla kysymyksillä. (1.Kun.10:1)
Saban kuningattaren Israelin matka ei ollut mikä tahansa nopea naapurissa piipahdus. Kuningattaren oli ensin purjehdittava Etiopiasta Arabian niemimaan eteläisimpään kärkeen Jemeniin. Sieltä hänen oli matkattava autiomaiden karavaaniteitä halki koko Arabian niemimaan sekä viimein yli Jordanin virran ja ylös vuoristoon ja Jerusalemiin.
Matkaa varten kuningattarella oli oltava mukanaan valtavasti kameleita, palvelusväkeä ja varusteita. Tarvittiin myös iso joukko sotilaita suojaamaan karavaania rosvoilta.
Matkaa kuningattaren palatsista Jerusalemiin kertyi yhteen suuntaan noin 2500 kilometriä. Sen taivaltamiseen suurelta ja kävelyvauhtia kulkeneelta karavaanilta kului toista kuukautta.
Raamattu ei kerro, millaisia olivat ne Saban kuningatarta askarruttaneet kysymykset, joiden takia hän oli valmis luopumaan mukavasta palatsistaan ja lähtemään kuukausia kestäneelle vaivalloiselle ja vaaralliselle vierailulle. Sen kuitenkin tiedämme, ettei matka olut turha. Näin Raamatussa vierailun tuloksista kerrotaan:
Salomo antoi vastauksen kaikkiin hänen kysymyksiinsä. Yksikään kysymys ei ollut kuninkaalle liian vaikea, hän kykeni vastaamaan kaikkiin. (1.Kun.10:13)
Lähtiessään Saban kuningattaren kerrotaan sanoneen Salomolle:
"Totta se oli, mitä minä maassani kuulin sinusta ja viisaudestasi. Minä en uskonut niitä puheita ennen kuin nyt tulin ja näin kaiken omin silmin. Eihän minulle ole kerrottu tästä puoliakaan. Sinulla on viisautta ja kaikkea hyvää paljon enemmän kuin olin kuullut. (1.Kun.10:6-7)
Eikä Saban kuningattaren tarvinnut lähteä kotimatkalle pelkät saamansa vastaukset mukanaan:
Kuningas Salomo antoi Saban kuningattarelle kaiken, mitä tämä halusi ja pyysi, sekä vielä kuninkaallisen vieraanvaraisuutensa mukaiset lahjat. Sitten kuningatar palasi seurueineen omaan maahansa. (1.Kun.10:13)
Hypätään kolmen vuosituhannen mittainen aikamatka Salomon palatsista takaisin meidän päiviimme. Saban kuningattaren vierailulla oli nimittäin seurauksia, jotka ovat yltäneet meidän aikoihimme saakka.
Vuonna 1991 Etiopiasta tuotiin Israeliin 14 000 hyvin tummaa tai lähes mustaa juutalaista. Perimätietonsa kertoo, että nämä Etiopian mustat juutalaiset falashat ovat Salomon ja Saban kuningattaren pojan jälkeläisiä.
Mutta tärkein kysymys odottaa vielä vastausta: Miksi Jeesus asetti Saban kuningattaren meille esimerkiksi? Ja mitä meidän tulisi tästä erikoisesta raamatunjakeesta oppia?
Saban kuningatar oli valmis käyttämään useita kuukausia ja tekemään uuvuttavan, vaivalloisen ja myös vaarallisen matkan saadakseen Salomolta vastaukset mieltään vaivanneisiin kysymyksiinsä. Ja kuten Raamattu kertoo, hän sai vastaukset ja saattoi palata kotiinsa tyytyväisenä.
Toisin kuin Salomo Jeesus ei ollut maailman silmissä rikas eikä mahtava. Hän ei liikkunut hoveissa eikä seurustellut kuninkaiden, kuningattarien ja oppineiden kanssa. Hän kulki omin jaloin pölyisiä teitä ja seurusteli syntisten, vähäosaisten ja halveksittujen kanssa. Silti hän sanoi itsestään kuulijoilleen: ”Tässä teillä on enemmän kuin Salomo!” Mihin se perustui?
Vaikka häneltä puuttuivat ulkonaiset vallan, rikkauden ja mahtavuuden merkit, niin hänellä oli annettavana vielä viisaampia ja täydellisempiä vastauksia kuin mihin Salomo oli kyennyt.
Vaikka hän oli syntynyt halpaan talliin, hänellä oli Jumalan ainoalle Pojalleen antama kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Hänellä oli valta herättää kuolleita, parantaa sairaita ja antaa syntejä anteeksi.
Eikä vain niiden syntejä, joista voimme Raamatun evankeliumeista lukea. Kuolemallaan ja ylösnousemisellaan hän sovitti koko maailman synnin ja voitti omilleen iankaikkisen elämän.
Salomon luona käydäkseen Saban kuningattaren oli pitänyt varata kalenteristaan aikaan lähes puoli vuotta.
Mutta Jeesus sanoo ”Tässä teillä on…” Hän on tässä. Hänen luokseen pääsemiseksi ei tarvita karavaaneja eikä raskaita matkoja halki autiomaiden.
”Tässä teillä on…” Tässä hän on, aivan lähellä, aivan vierelläsi, Hän on läsnä joka hetki. Hän on läsnä silloinkin, kun uskosi horjuu tai tuntuu enää vain hieman lepattavan. Hän on läsnä silloin, kun tunnet itsesi monella tavalla syylliseksi ja syntiseksi.
Juuri tuollaisina pelon ja epätoivon hetkinä hän haluaa sanoa sinulle: ”Tässä sinulla on hän”, joka rakastaa sinua, on antanut henkensä sinun puolestasi ja on joka hetki valmis kuulemaan rukouksesi, pyyntösi ja kysymyksesi.
”Tässä sinulla on enemmän kuin Salomo.” Tässä sinulla on enemmän kuin kaikki maailman viisaus, rikkaus ja mahtavuus.
"Tulkaa minun luokseni, kaikki te työn ja kuormien uuvuttamat. Minä annan teille levon.” (Matt.11:28), hän sanoo sinulle.
Meillä ihmisillä on taipumus ”mennä merta edemmäksi kalaan”, kuten vanha sanonta asian mainiosti ilmaisee. Me olemme taipuvaisia hakemaan vastauksia vaivalloisista, kaukaisista, eksoottisista ja myös vääristä paikoista.
Joku matkustaa Intiaan kuuntelemaan gurun viisauksia hänen jalkojensa juuressa istuen. Toinen etsii tämän maailman viisautta humanismista, filosofiasta, tieteisuskosta, uusista uskonnoista, idän filosofioista ja monista muista vedettömistä lähteistä.
Jeesuksella on ja hän itse on vastaus meidän kaikkien vaikeimpiinkin ja myös arkisimpiinkin kysymyksiimme. Hänen vastauksensa tuovat mukanaan elävän veden virrat ja iankaikkisen elämän.
Näin pyhäinpäivänä meitä voivat askarruttaa kuolemaan liittyvät kysymykset, joihin kaipaamme vastausta. Mitä on tapahtunut ajasta iankaikkisuuteen siirtyneille läheisilleni? Mikä minua itseäni odottaa, kun vaellukseni tässä maailmassa päättyy? Jeesuksella on vastaus näihinkin kysymyksiin:
Minun Isäni tahtoo, että jokaisella, joka näkee Pojan ja uskoo häneen, on ikuinen elämä. Viimeisenä päivänä minä herätän hänet." (Joh.6:40)
Sillä, joka uskoo Poikaan, on ikuinen elämä, (Joh.3:36)
”Tässä teillä on enemmän kuin Salomo.” Tässä meillä on Hyvä Paimen, joka pitää laumastaan ja lampaistaan huolen. Tässä meillä on syntisten Vapahtaja, jolle Pietari vastasi:
"Herra, kenen tykö me menisimme? Sinulla on iankaikkisen elämän sanat.”
Me voimme tehdä kuten Pietari. Me saamme ja voimme pysyä hänen lähellään.
Me saamme torjua eksytykset ja pitää kiinni hänen pyhästä sanastaan.
Me saamme luottavaisesti viedä kaikki vaikeimmatkin kysymyksemme hänelle, joka on omalla verellään ja kuolemallaan ostanut meidät omikseen.
Me saamme uskoa ja luovuttaa koko elämämme hänelle, joka on lunastanut meille iankaikkisen elämän sekä antanut myös toivon kaikkien pois nukkuneiden rakkaittemme jälleennäkemisestä.