Johannes Ijäs kertoo merkittävän ja hyvin mielenkiintoisen uutisen. Raumalla on aloittanut toimintansa luterilainen henkilöseurakunta. Suomen evankelis-luterilaisen kirkon kirkkolaki ei sellaista tunne, joten asiasta virisi tietysti melkoinen keskustelu.
Niiden kahdeksan vuoden aikana, jotka olin kirkolliskokouksessa, olin mukana kirkolliskokouksen asettamassa ja Mikko Heikan johtamassa komiteassa. Tehtävänämme oli pohtia ja ideoida erilaisia tämän ajan haasteita ja alueellisia eroja paremmin vastaavia seurakuntamalleja.
Teimme työtä käskettyä, istuimme suuren määrän kokouksia, käytimme riisikaupalla hyvää monistuspaperia ja saimme viimein mietinnön aikaan. Hahmottelemiemme monien erilaisten mallien joukossa oli myös henkilöseurakunta, jonka jäsenyys ei perustuisi asuinpaikan osoitteeseen vaan jäsenen omaan valintaan. Hieman siis kuin Helsingissä Agricolan kirkossa kokoontuva Tuomasmessu, joka kokoaa väkeä viikoittain koko pääkaupunkiseudulta.
Kun mietintöä sitten käsiteltiin kirkolliskokouksessa, tuli kylmää kyytiä, lunta tupaan ja jäitä porstuaan. Täysistunnossa henkilö toisensa jälkeen nousi pönttöön ääni väristen todistamaan, että niin tulee olla kuin aina on ollut, eikä uusia kommervenkkeja kannata tulla esittämään.
Teologisilla fraaseilla kuorrutettu hallinto ja organisaatio jyräsivät evankeliumin. Mietinnöstä pitkine työrupeamineen ei loppujen lopuksi jäänyt jäljelle kuin turhautuminen ja paha maku suuhun. Kirkollinen ”maaorjuus” katsottiin tärkeämmäksi kuin uusien mallien etsiminen kirkon jäsenten palvelemiseksi ja sitouttamiseksi.
Kuten tuosta edellä olevasta voi jo arvata, luin henkilöseurakunnasta erittäin kiinnostuneena. Mistä on kyse? Millainen hanke Raumalla on käynnistetty?
Tässä tuon uutisen ydinasiat eli otteita jutusta sekä muutamia haarukkapaloja uutisen virittämästästä vilkkaasta keskustelusta. Napakkaan sananvaihtoa on käyty Kotimaa24 palstalla jo siitä lähtien, kun ennakkotieto hankkeesta tuli tammikuussa julkisuuteen:
Johannes Ijäs
07.02.2012 08:45
Luther-säätiön piispa Matti Väisänen asetti viikonloppuna Raumalla virkaansa uuden luterilaisen seurakunnan, Pyhän Marian seurakunnan pastorin Martti Vaahtorannan
Uusi seurakunta on itsenäinen eli se ei ole Luther-säätiön jumalanpalvelusyhteisö. Seurakunnan taustalle tulee yhdistys. Vaahtorannan mukaan kyseessä on henkilöseurakunta, ei uusi kirkko.
------
- Asiaa varmaan pohditaan ja piispakin varmaan pohtii. Olettaisin, että jotenkin tutkitaan, mistä on kysymys ja mikä on Vaahtorannan asema pappina meidän kirkossa ja mitä tästä mahdollisesti seuraa, ounastelee Arkkihiippakunnan tuomiokapitulin lakimiesasessori Matti Mäkinen
------
- En koe uutta seurakuntaa kilpailijaksi. Rauman seurakunnassa on 34 000 jäsentä. Pelataan vähän eri kentillä, Rauman luterilaisen seurakunnan kirkkoherra Seppo Sattilainen kommentoi tilannetta. Hän kertoo Vaahtorannan kysyneen häneltä tiloja, jolloin Sattilainen oli kääntynyt piispan puoleen. Piispa Kaarlo Kalliala oli kuulemma suositellut, ettei seurakunta tiloja luovuta.
- He ovat kuitenkin selvästi kristittyjä. Nyt tuntuu vähän kummalliselta, että kristittyjen välillä on tällaista ristiriitaa tai kissanhännänvetoa. Toisaalta kirkkomme seurakuntiin toivotetaan tervetulleeksi kaikenkarvaisia ihmisiä riippumatta heidän ajatuskannastaan, Sattilainen pohtii Kotimaa24 palstalla.
Näin siis , jota kannattaa käydä ahkerasti lueskelemassa. Uutisten uutterina kommentoijina on paljon tuttua väkeä, joukossa mm. Salme Kaikusalo Järvenpäästä. Ensimmäisessä kommentissa, jonka Martti Vaahtoranta kirjoitti ennakkojutun johdosta käydyn keskustelun yhteydessä, hän kertoo, mistä henkilöseurakunnassa on kysymys:
Martti Vaahtoranta
7.2.2012 09:52:24
1. "Henkilöseurakunta" tarkoittaa tässä sitä, ettei seurakuntaamme kuuluta asuinpaikkakunnan perusteella. Se tarkoittaa myös, että sen jäsenyys on ennen muuta osallisuutta jumalanpalveluselämään eikä nimi jäsenluettelossa, vaikka sellainenkin varmasti joskus laaditaan.
2. "Itsenäinen" seurakuntamme on siinä mielessä, että sitä tukemaan juridisesti ja taloudellisesti on perustettu yhdistys, joka ei kuulu Luther-säätiöön.
3. Matti Väisänen on tarkkaan ottaen "Ruotsin ja Suomen lähetyshiippakunnan" eikä Luther-säätiön piispa. Säätiöllä ei voi olla piispaa. Säätiö on vain tukirakenne, joka auttaa esiin piirtyvän hiippakunnan seurakuntia niiden toiminnassa.
4. Hengellisessä mielessä Pyhän Marian seurakunta kuuluu samaan yhteisöön niiden seurakuntien kanssa, jotka ovat järjestäytyneet Suomen Luther-säätiön puitteissa.
5. Koska meillä ei vielä ole minkäänlaista jäsenluetteloa, kaikenlainen "kaksoisjäsenyydestä" puhuminen on enemmän kuin hankalaa. Miellämme itsemme Suomen evankelis-luterilaisen kirkon jatkumossa toimivaksi henkilöseurakunnaksi.
Salme Kaikusalo
7.2.2012 11:03:26
Martti Vaahtoranta on edelläkävijä. Uskon, että tämä henkilöseurakunta ei jää viimeiseksi. Pioneerityötä.
Kyllä tähän maailmaan ja maahan seurakuntia mahtuu, eikä millään kirkkokunnalla ole yksinoikeutta ihmisiin.
Sounatkoon Jeesus sanankylvön ja siitä kasvavan hedelmän. Tulkoon moni sisälle Jumalan valtakuntaan tämänkin seurakunnan julistaman armonsanoman kautta.
Pauli Lindeberg
7.2.2012 11:40:49
Jossain sieluni sopukoissa elää pieni anarkisti, joka arvostaa tätä seurakunnan syntyä, ikäänkuin vastoin yleistä kuria ja järjestystä. Samalla tavalla kuin sikaloiden salakuvausta tai tunkeutumisia ydinvoimaloihin.
Ilpo Nurmenniemi
7.2.2012 11:44:41
Eikö tämä ole aika lähellä herätysliikkeitten toimintaa kirkossamme. Siksi minua ihmnetyttää yhä enemmän se, että tähänkin asiaan voidaan suhtautua nuivasti.
Toivotan Jumalan siunausta tälle seurakuntayhteisölle! Olette ilmeisesti uranuurtajia asiassa, jolle on tilausta muuallakin. Henkilöseurakunta-yhteisönä voi koota muitakin kuin vain "säätiöläisiä". Henkilöseurakunta-malli on kokonaiskirkossakin vakavasti otettava juttu ja saa huomattavan laajaa kannatusta ihmisten joukossa. Toivottavasti näitä siunaantuu muuallekin Rauman esimerkin mukaan.
Lisää mielipiteitä löydät . Mutta mitä mieltä sinä olet? Rakennettiinko vai rikottiinko Raumalla, kun perustettiin henkilöseurakunta?