Jos kysymme, mitä ihmiset muistavat Ilmestyskirjasta, niin meille todennäköisesti kerrotaan pelottavista tuhon ja kuoleman näyistä, antikristuksesta, Harmageddonin taistelusta, viimeisestä tuomiosta, tulisesta järvestä, pedon merkistä 666 ja tuhatvuotisesta valtakunnasta.
Raamatun viimeinen kirja Ilmestyskirja ei ole helppoa luettavaa. Johanneksen näyssä eivät asiat etene aina kronologisesti eli tapahtumajärjestyksessä. Mukana on paljon hurjia ja väkeviä näkyjä, joita voidaan selittää monella ristiriitaisellakin tavalla. Ja niin niitä on myös selitetty ja tullaan varmasti vastaisuudessakin selittämään.
Usein Ilmestyskirjasta luettua verrataan television uutislähetyksissä nähtyyn. Pohditaan, että mikä ennustus on juuri nyt toteutumassa? Liittyköhän tämä uutinen juuri siihen ennustukseen? Mitä ja koska tapahtuu seuraavaksi jotain kamalaa? Profetioista luetuista tapahtumista sekä niiden aikataulusta, merkityksestä ja järjestyksestä sitten väitellään ja kirjoitetaan jopa paksuja kirjoja.
Tämän aikakauden, meneillään olevan armon ajan viimeiset vaiheet eivät tule olemaan helppoja. Mullistuksia, kuolemaa ja väkivaltaa on varmasti luvassa. Jo nyt käynnissä oleva taistelu pahan ja hyvän, Saatanan ja Jumalan välillä huipentuu yhteenottoon, jonka lopputuloksen me tiedämme. Ellemme tiedä, me voimme lukea sen Raamatusta.
Taistelun lopputuloksen tietää myös Saatana. Mitä lähempänä se näkee oman tuhonsa olevan, sitä raivokkaammin se yrittää siirtää tilintekon hetkeä edes hieman tuonnemmaksi. Samalla se yrittää juonillaan saada mahdollisimman monia muita mukanaansa tuliseen järveen.
Mikä on Ilmestyskirjan pääsanoma?
Kristillisiä kirjoja arvostellessani olen lukenut valtavan määrän myös sellaisia kirjoja, joissa selitetään Ilmestyskirjaa. Niissä opetetaan, miten Ilmestyskirjaa olisi luettava. Niissä kiistellään siitä, miten kukin näky on ymmärrettävä. Tuollaisia kirjoja lukiessani olen henkilökohtaisesti tullut tällaiseen tulokseen: ajan merkkejä on toki syytä Jeesuksen ohjeen mukaan seurata, mutta aikataulujen ja tapahtumajärjestysten kanssa painimiseen en halua osallistua.
Uskon, että kaikki mitä tulee tapahtumaan, on Jumalan hallussa ja vallassa. Meille riittää, että säilytämme uskomme Jumalan lupauksiin, turvaamme Jeesuksen armoon, pyrimme kaikessa seuraamaan häntä ja luotamme siihen, että hän on luvannut pitää omistaan aina huolen. "Mikään ei voi erottaa meitä Jumalan rakkaudesta." (Room.8:39) "Elimmepä tai kuolimme, niin me olemme Herran omat." (Room.14:8)
Onko Ilmestyskirja siis toisarvoinen Raamatun kirja? Totesihan Martti Lutherkin jo aikanaan, ettei kirjaa olisi ehkä pitänyt lainkaan valita mukaan Uuteen testamenttiin. Tohdin olla hänen kanssaan jyrkästi eri mieltä.
On asioita, joissa "kauneus on katsojan silmissä". Ilmestyskirja on tällainen asia, jossa lukijan asenne ja odotukset värittävät kaiken luetun. Me näemme sitä, mihin kiinnitämme huomiomme. Me näemme asiat, joita pelkäämme tai joissa ajatuksemme alituisesti askartelevat.
Ilmestyskirja rohkaisee meitä iloiten odottamaan Jeesuksen paluuta
Ilmestyskirjan keskeisin sanoma on: Jeesus tulee takaisin. Eikä hän nyt tule avuttomana vauvana seimen oljille vaan kuninkaiden Kuninkaana sekä kuoleman ja pimeyden vallat voittaneena sankarina.
Tätä tapahtumaa ei hänen omiensa, häneen turvautuvien toki tarvitse pelätä. Jeesuksen kutsun torjuneille hänen paluunsa tulee sen sijaan olemaan pelon ja kauhut hetki. Eikä tuo hetki ole kaukana. Ilmestyskirjan ja koko Raamatun viimeiset rivit kuuluvat:
”Hän, joka todistaa tämän, sanoo: "Tämä on tosi, minä tulen pian."
Aamen. Tule, Herra Jeesus!
Herran Jeesuksen armo olkoon kaikkien kanssa. ” (Ilm.22:20-21)
Jeesuksen omikseen lunastamia eivät suinkaan odota kauhut vaan ”vapautuksen ajat”, kuten Jeesus asian ilmaisee:
"Kun nuo tapahtumat alkavat, nostakaa rohkeasti päänne pystyyn, sillä teidän vapautuksenne on lähellä." (Luuk.21:28)
Ilmestyskirja kertoo valtavasta taivaallisesta jumalanpalveluksesta
Entä ne alussa mainitsemani pelon ja ahdistuksen aiheet, jotka löytyvät Ilmestyskirjasta? Miten meidän tulee niihin suhtautua? Miten ne sopivat yhteen ilon, rauhan ja Karitsan hääaterian riemun ja juhlinnan kanssa?
Alussa mainitsemieni asioiden osuus ja merkitys Ilmestyskirjasta on paljon vähäisempi kuin uskotkaan: sanaa ”antikristus” ei mainita siellä kertaakaan. Myös Harmageddonin sota, Tuhatvuotinen valtakunta ja luku 666 mainitaan vain kerran. Ilmestyskirjan painopiste, törkein sanoma ei ole näissä vaan jossain aivan muualla, kertoo Juho Sankamo erinomaisessa kirjassaan Alkukirkon salaisuus.
Kun jätämme syrjään asiat, jotka ovat saaneet julkisuudessa kohtuuttoman paljon tilaa ja Ilmestyskirjasta opetettaessa ylettömän suuren painotuksen, jäljelle jää jotain yllättävää:
Ilmestyskirja on jatkuvaa Jumalan palvontaa, liturgiaa (Sanan liturgia pohjana oleva kreikankielinen sana tarkoittaa "yhteistä työtä". Sitä käytetään jumalanpalveluksesta, etenkin ehtoollisjumalanpalveluksesta), laulua, taukoamatonta ylistystä, Halleluja- ja aamen huutoja, Jumalan sanan lukemista ja avautumista, palvovaa hiljaisuutta, uhrisavua, pyhien rukouksia ja kaiken huippuna Karitsan hääjuhlaa.
Professori Antti Laato on tiivistänyt Ilmestyskirjan salaisuuden näin:
”Kun jäljelle jätetään vain liturgiset osat, lukija ymmärtää olevansa keskellä kristillistä jumalanpalveluselämää, jossa Jumalan Karitsa palvelee meitä. Hän antaa meille ehtoollisessa ruumiinsa ja verensä leivässä ja viinissä.”
On aika lukea Ilmestyskirjaa luottamuksen silmin
Kun me tarkastelemme Ilmestyskirjaa tästä näkökulmasta, meissä saa toivottavasti tapahtua kaksi asiaa:
- Meidän silmämme avautuvat näkemään Ilmestyskirjasta kaiken sen ilon, riemun, rauhan ja rakkauden, jonka Jumala on valmistanut niille lapsilleen, jotka hänen Poikansa on morsiamenaan hääjuhliin tuonut.
- Silmämme avautuvat näkemään tavallisessa viikoittaisessa messussamme samat Ilmestyskirjasta löytyvät ja edellä jo mainitsemani asiat, jotka odottavat meitä kerran Karitsan suurissa juhlissa.
Ratkaisevaa on se minne katseesi suuntaat
Jos olet liikkeellä polkupyörällä tai autolla, niin kiinnität katseesi edessä olevaan. Katsot tiiviisti siihen suuntaan mihin olet menossa. Ellet tee näin, löydät itsesi nopeasti ojasta tai peräti ensiapuklinikalta.
Jos olet Jeesuksen kalliisti lunastamana matkalla taivaaseen, sinun on kiinnitettävä katseesi Jeesukseen sekä Ilmestyskirjan näkyihin taivaassa vietettävästä riemujuhlasta, ylistyksestä, kiitoksesta ja Karitsan hääateriasta.
Jos alati vilkuilet, tai lähes pakkomielteen omaisesti tutkit Ilmestyskirjan sisältämiä näkyjä mullistuksista, sodista ja kulkutaudeista, joudut harhaan tai peräti ojaan. Tuollaiset näyt on tarkoitettu varoitukseksi niille, jotka torjuvat Jeesuksen. Niissä kerrotaan, mitä tulee viimeisellä tuomiolla tapahtumaan Saatanalle, tämän maailman ruhtinaalle ja hänen joukolleen sekä Jeesuksen verta halpana pitäneille.
Olipa elämän tilanteesi mikä tahansa, niin jos Jeesus on sinun Vapahtajasi, tai olet valmis päästämään hänen sydämeesi, niin parhaat ja suuremmoisimmat asiat ovat sinulla varmasti vasta edessäpäin!
"Katso, Jumalan asuinsija ihmisten keskellä! Hän asuu heidän luonaan, ja heistä tulee hänen kansansa. Jumala itse on heidän luonaan, ja hän pyyhkii heidän silmistään joka ainoan kyyneleen. Kuolemaa ei enää ole, ei murhetta, valitusta eikä vaivaa, sillä kaikki entinen on kadonnut." (Ilm.21:3-4)"