Teen professori Miikka Ruokasen kanssa 19.11.2010 kaksi puolen tunnin ohjelmaa uskontunnustusten synnystä, merkityksestä ja sitovuudesta TV7 kanavalle. Ohjelmat lähetetään 2011 alussa. Mitä sinä häneltä kysyisit?
Muutama asia johdannoksi ennen kuin kirjoitat tekstin loppuun Miikalle omat kysymyksesi ja kommenttisi:
Kirkolliskokous eli kirkon parlamentti on juuri käsitellyt asioita, joilla ratkaistaan kirkkomme tulevaisuus. Pysytäänkö klassisessa kristinuskossa eli isiltä perityssä vai tulkitaanko Raamatun sanaa aiempaan verrattuna hyvin vapaalla ja vallankumouksellisella tavalla? Tarkoittaako Jumala todella sitä, mitä hän Sanassaan sanoo, vai eikö hän vain osaa sanoa, mitä tarkoittaa?
Uskontunnustuksilla on tässä keskustelussa tärkeä merkitys. Ensimmäisten kristittyjen
uskontunnustus ”Jeesus on Herra” oli lyhyt ja kertoi kaiken. Tuhannet kristityt
olivat valmiit mieluummin kuolemaan, kuin luopumaan siitä. Myöhemmin uskontunnustukseen kirjoitettiin harhaoppien torjumiseksi monisanaisemmin se, mihin uskomme perustuu.
Lähes kaikki kirkkokunnat yhtyvät kolmeen varhaiskirkon ajoilta peräisin olevaan
uskontunnukseen. Näistä vanhin ja kirkoissa tavallisimmin käytetty on Apostolinen uskontunnustus. Tuntuvasti pidempi ja kirkoissa joskus juhlapyhinä käytetty on Nikean uskontunnustus. Kolmas eli Athanasioksen uskontunnustus on kolmesta uskontunnustuksista ylivoimaisesti pisin, eikä sitä yleensä käytetä jumalanpalveluksissa. Siksi se on myös vähiten tunnettu.
Apostolisessa uskontunnustuksessa keskeisinä asioina ovat Isä, Poika ja Pyhä Henki sekä usko ja evankeliumi. Nikean uskontunnustus käsittelee paljon Jumalan tekoja. Athanasioksen
uskontunnustuksessa puolestaan puhutaan selkeällä tavalla kolminaisuudesta.
Mikä merkitys uskontunnustuksilla on tämän ajan kristityille? Onko meillä lupa suhtautua niihin kevyesti, sanoutua irti ainakin osasta tekstiä ja silti kutsua itseämme kristityiksi?
Mitä sinä haluaisit kysyä Miikka Ruokaselta uskomme perusteista ja kirkkoa tällä hetkellä ravistelevista asioista?