Monenlaisia ristejä tuntuu ihmisillä olevan kannettavanaan. Jeesus ei kuitenkaan ristin kantamisesta puhuessaan tarkoittanut maallisten murheiden kestämistä tai hankalien ihmisten sietämistä. Jeesuksen ristin kantamisessa on kyse vallan muusta.
Verinen totuus
Ensimmäisen vuosisadan kristityille ristin kantaminen ei tarkoittanut taakan kantamista. Risti tarkoitti veristä, tuskallista ja häpeällisellä kuolemaa ristillä julmimmalla mahdollisella teloitustavalla.
Tuomittu ei käytännössä kantanut koko ristiä teloituspaikalle, vaikka Jeesuksen kärsimystietä kuvaavissa maalauksissa ja piirroksissa niin näyttäisi tapahtuva. Koko ristin kantaminen olisi ollut ruoskitulle ja verta vuotavalle miehelle käytännössä mahdoton tehtävä. Siksi tuomittu joutui kantamaan vain ristinsä poikkipuun. Ristin kantaminen teloituspaikalle oli osa tuomitun kiduttamista ja julkista häpäisyä.
Jeesus tiesi kaiken tuon olevan edessään, kun hän puhui opetuslapsilleen ristin kantamisesta:
"Jos joku tahtoo kulkea minun jäljessäni, hän kieltäköön itsensä, ottakoon ristinsä ja seuratkoon minua. Sillä se, joka tahtoo pelastaa elämänsä, kadottaa sen, mutta joka elämänsä minun tähteni kadottaa, on sen löytävä. Mitä hyödyttää ihmistä, jos hän voittaa omakseen koko maailman mutta menettää sielunsa (Matt.16:24-26)
Mitä risti meille merkitsee
Risti on meidän uskomme tunnus ja kaikkien kirkkojemme yhteinen merkki. Risti yhdistää kaikkia kristittyjä yli seurakunta- ja tunnustuskuntarajojen.
Risti ilmaisee uskomme keskeisen sisällön: krusifiksi, jossa kärsivä Jeesus on ristillä, kertoo Vapahtajasta, joka kärsimisellään ja kuolemallaan maksoi syntivelkamme. Tyhjä risti julistaa: ”Jeesus nousi kuolleista. Totisesti nousi. Hän elää!”
Jokainen kristitty kantaa ristiä sydämessään ja joskus myös kaulassaan. Risti voi olla Raamatun ja virsikirjan kannessa sekä kotona seinällä.
Risti jota ovat kantaneet myös meitä ennen eläneet sukupolvet, kertoo siitä, että me olemme matkalla kotiin, minne he ovat päässeet jo perille. Siellä me saamme jälleen tavata heidät ja olla ikuisesti yhdessä.
Jeesuksen kuolleista nousemisesta kertova tyhjä risti julistaa, että myös me tulemme kerran nousemaan haudoistamme.
Ristin kantaminen on Jeesuksen seuraamista. Kotimatkan tekoa häntä kuunnelleen ja Hyvää Paimenta seuraten.
Mitä ristin kantamisessa on itsensä kieltäminen
Jeesus liittää ristin kantamiseen itsensä kieltämisen. Mitä se tarkoittaa?
Mitään hyvää ja arvokasta ei voi saavuttaa ilman ponnisteluja. Jotain saavuttaakseen on suostuttava samalla luopumaan jostain muusta.
Emme voi luvata lapsillemme hyvää ammattia ja turvallista elämää, joka tulisi ilman ponnisteluja. Tavoitteet saavuttaakseen heidän on luettava, opiskeltava, nähtävä vaivaa, kieltäydyttävä monenlaisista houkutuksista ja tehtävä paljon työtä.
Myös Jeesuksen seuraaminen sekä siihen liittyvä ristin ottaminen ja kantaminen vaativat päättäväisyyttä ja ponnisteluja. Ristin ottaneen on ”kiellettävä itsensä” eli pantava sivuun omia halujaan ja himojaan. On ponnisteltava eroon itsekkyydestään. On opeteltava nöyryyttä ja toisten huomioon ottamista. On pyrittävä vapautumaan asioista, jotka ovat ristiriidassa Raamatun meille ilmoittamien Jeesuksen opetusten kanssa.
Ristin kantaminen merkitsee kuolemista omille himoille ja haluille. Se merkitsee Jeesuksen seuraamista silloinkin, kun siitä joutuu maksamaan kovaakin hintaa.
Risti ei ole vain kärsimyksen ja kamppailun merkki. Risti on ennen kaikkea Jeesuksen meille hankkiman voiton, kiitollisuuden ja ilon merkki.
Ristillä Jeesus voitti myös kaikki ne heikkoutemme, jotka saavat meidät ponnisteluistamme huolimatta yhä uudelleen ja uudelleen lankeamaan.
Täällä maailmassa meistä ei tule synnittömiä eikä virheettömiä. Täällä me teemme taivasmatkaa uskon, armon ja Jeesuksen rakkauden varassa. Vasta päästyämme perille taivaan kotiin me vapaudumme lopullisesti ja iankaikkisesti kaikesta synnistä, sairaudesta ja heikkoudesta.
Risti suojaa
Risti on myös merkki siitä, että me olemme Jumalan suojeluksessa. Se näyttää meille suunnan ja ohjaa katseemme oikeaan paikkaan ja oikeisiin asioihin. Risti on vakuutus siitä, että me saamme matkallamme apua. Meitä ei koskaan hylätä eikä unohdeta.
Me olemme turvassa, vaikka elämässämme ja ympärillämme tapahtuisi mitä tahansa. Mikään ei voi voi meitä erottaa Jumalan rakkaudesta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme (Room.8:37)
Risti kertoo, että Jeesus on luvannut olla omiensa kanssa joka päivä. Jeesuksen omilleen lupaama Pyhä Henki on jatkuvasti kanssamme rohkaisten, opettaen ja varustaen kotiin matkalla olevia.
Ristin kantaminen maksaa
Jeesus joutui maan päällä ihmisenä eläessään kokemaan uskonnollisen eliitin ylenkatsetta, pilkkaa ja vainoa. Jeesus sanoi, että myös hänen seuraajansa tulevat kokemaan väheksyntää, nimittelyä ja myös vainoa.
Suomessa ristin kantaminen on näihin päiviin asti ollut helppoa ja tavallaan ilmaista. Nyt, kun Raamatun arvovaltaa ollaan kiistämässä, Jumalaa sysäämässä syrjään ja uskonsa tunnustavia kampeamassa yhteiskunnan marginaaliin, mekin joudumme maksamaan ristin kantamisesta.
Meidän maksamamme hinta on kuitenkin vähäistä verrattuna siihen, mitä kristityt veljemme ja sisaremme joutuvat monissa maissa maksamaan. Heille ristin kantaminen voi merkitä työ- ja opiskelupaikan menetystä, ystävien ja perheen hylkäämistä, vainotuksi joutumista ja uskostaan todistamista jopa omalla verellä.
Ristin kantaminen on välttämätöntä
Jeesus on ristin kantamisen suhteen ehdoton. On mahdotonta olla Jeesuksen seuraaja kantamatta omaa ristiään.
Joka ei kanna ristiään ja kulje minun jäljessäni, ei voi olla minun opetuslapseni. (Luuk.14:27)
Jeesus ei kutsu meitä vain uskomaan, että hän elää. Hän ei kutsu meitä ottamaan todesta vain sitä, että hän on kärsimisellään ja kuolemallaan avannut meille oven taivaaseen. Hän kutsuu meitä seuraamaan itseään, ja ottamaan ristimme, vaikka se merkitsisi meille niitä asioita, joista tuossa edellä on kerrottu.
Kasvaako kynnys Jeesuksen seuraamiseen liian korkeaksi?
Nostaako tuo raamatunkohta kynnyksen Jeesuksen seuraamiseen niin korkeaksi, että me emme pysty sitä ylittämään?
Kuka meistä kykenee siihen? Kenen rohkeus riittää kaiken sen kohtaamiseen, mitä Jeesuksen tarkoittama ristin kantaminen käytännössä voi merkitä?
Jos me noiden kysymysten edessä katsomme itseemme ja omiin mahdollisuuksiimme, niin meille käy niin kuin Jeesuksen luokse tulleelle rikkaalle nuorukaiselle, joka kääntyi ja lähti surullisena pois (Matt.19:22).
Ettei näin murheellisesti pääsisi tapahtumaan, meidän on katsottava itsemme sijasta Jeesukseen ja hänen lupauksiinsa:
”Ottakaa minun ikeeni päällenne ja oppikaa minusta, sillä minä olen hiljainen ja nöyrä sydämeltä; niin te löydätte levon sielullenne. Sillä minun ikeeni on sovelias, ja minun kuormani on keveä." (Matt.11:27-30)
Entiselle fariseukselle ja kristittyjen vainoajalle Paavalille Jeesuksen sovitustyö ja Jumalan armo olivat kirkastuneet. Siksi hän kirjotti meille:
Ratkaisevaa ei siis ole, mitä ihminen tahtoo tai ehtii, vaan se että Jumala armahtaa. (Room.9:16)
Ristin ottamisessa ja kantamisessa on loppujen lopuksi kysymys Jumalan armosta. Armon varassa risti otetaan ja armon varassa sitä kannetaan. Omiin voimiin luottavat ja niiden varaan jättäytyvät uupuvat matkalle, hylkäävät ristinsä ja kääntävät Jeesukselle selkänsä. Vain armon ja Jeeuksen rakkauden varassa häntä seuraavat pääsevät kerran perille.
Virsi 72
1.
Nyt liehuu viiri Kuninkaan 6.
Oi terve, toivo ainoa!
ja loistaa ristin
salaisuus. Vain ristiin katsoo syntinen.
On Kristus kuollut. Kuollessaan Myös
kärsimyksen aikana
hän voitti meille elämän. me
ylistämme Voittajaa.
--------
Sunnuntaina 26.11.2017 klo 14 PIhlavan pirtissä on aiheena:
Mitä Jeesus tarkoitti sanoessaan olevansa "Ihmisen Poika"?
Kaikkien Majatalokahveitten ajankohdat, teemat ja vuosina 2016 ja 2017 käsiteltyjen aiheiden tekstit löydät osoitteesta: