kautta pääset TV7 kaupan sivulle ja voit tilata raamattukoulun jaksoja oman raamattutietosi vahvistamiseksi sekä erilaisten pienryhmien
opiskelumateriaaliksi ja keskustelujen alustuksiksi.
TV7 raamattukoulun ensimmäisen illan opetuksessa koulun rehtori Tapani Talikainen käsittelee mm. maailman uskonnollista karttaa, kristinuskon keskeisimpiä asioita, kristinuskon ja juutalaisuuden suhdetta, Raamatun ja uskontunnustusten merkityksen uskomme perustana sekä 32 jaksoa sisältävän raamattukoulun opillisia periaatteita.
Raamattukoulun toisena iltana TV7 raamattukoulun ohjelmasarjan toimittaja ja tuottaja Reijo Telaranta puhuu yhden Jumalan kolmesta persoonasta. Mitä on Pyhä kolminaisuus? Millä tavalla Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat samaan aikaan yksi ja erilliset, yhtä ja erikseen toimivia? Opetus päättyy tuokioon maailman ehkäpä tunnetuimman ikonin äärellä. Ikonin ja rukousmietiskelyn tekstin löydät sivun alaosasta.
Raamattu on maailman levinnein ja luetuin kirja. Raamattua voidaan kutsua myös yhdeksi vihatuimmista teoksista. Monet ateistiset valtiot ovat käyttäneet suunnattoman määrän voimavaroja, ettei Raamattua luettaisi tai ettei se olisi ylipäätään saatavilla.
TV7 raamattukoulun komannessa jaksossa Marko Huhtala kertoo Raamatun synnystä, rakenteesta ja keskeisestä viestistä. Hän antaa myös hyviä vinkkejä Raamatun lukemiseen ja sen aarteiden löytämiseen.
Näissä käskyissä on koko Jumalan tahdon mukaisen elämän ohjeet ja perustus, että voisimme tietää mikä on Jumalan tahto elämässäni. Mikä on oikein ja mikä väärin, mitä suojella ja mitä karttaa. Jumala antoi käskynsä kaikille ihmisille kaikkialla maailmassa ja niiden voimassaoloaika on maailman loppuun saakka, opettaa Kari Muukka TV7 raamattukoulun neljännessä jaksossa.
Synti syntyi ylpeydestä, ahneudesta, vallanhimosta ja halusta tulla Jumalan kaltaiseksi. Tämä enkeliruhtinaan lankeaminen kuvataan raamatussa tapahtuneeksi luomistyön jälkeen, sillä alussa Jumala teki kaiken sangen hyväksi.
Armo on Raamatun keskeisimpiä ja tärkeimpiä käsitteitä. Professori Miikka Ruokanen on sanonut: ”Kristinusko on perusolemukseltaan armouskonto; Luojamme antaa meille kaiken anteeksi, lahjoittaa meille huolenpitonsa ja antaa voimaa elää paremmin ja vastuullisemmin. Näin kristinusko antaa hyvin perustellun toivon, jonka varassa jaksaa elää. Jumala tekee kaiken tämän huolimatta siitä, että me useimmiten vain vastustamme Hänen suunnitelmiaan.” ARMO = ansaitsematon rakkaus meidän osaksemme.
Jeesus Kristus on pelastuksemme ja uskomme keskus. Jumala on hänen kauttaan luonut kaiken. "Ja hän on näkymättömän Jumalan kuva, esikoinen ennen kaikkea luomakuntaa. Sillä Hänessä luotiin kaikki, mikä taivaissa ja mikä maan päällä on, näkyväiset ja näkymättömät, olkoot ne valtaistuimia tai herrauksia, hallituksia tai valtoja, kaikki on luotu Hänen kauttaan ja Häneen. Ja hän on ennen kaikkia ja hänessä pysyy kaikki voimassa. Ja Hän on ruumiin, se on seurakunnan, pää; hän joka on alku, esikoinen kuolleista nousseitten joukoissa, että Hän olisi kaikessa ensimmäinen.”
Kol 1:15-18
tumme käyttää termejä, käsitteitä ja ilmaisuja, joita on tutkisteltava hengellisesti. Ihmiset, joille Raamattu on vieras, nimittävät näitä hengellisiä ilmaisuja ”kaanaan kieleksi”. Oman hengellisen kasvumme ja Raamatun sanoman ymmärtämisen kannalta on kuitenkin välttämätöntä, että hengelliset käsitteet tulevat meille tutuiksi.
Rukous ja ylistys ovat Jumalan meille antamia aarteita – arvokkaita helmiä siinä taivaallisen perinnön aarrearkussa, jonka Hän on varannut ja antanut jokaiselle lapselleen. Rukoileminen ja ylistäminen on jokaisen taivaan kansalaisen synnyinlahja.
Pyhä Henki johdattaa ihmisen kirkon yhteyteen ja tuo Kristuksen lunastustyön hänen omakseen Jumalan sanan välityksellä. Henki synnyttää uskon ja vie sanan kuulijan Kristuksen luo. Pyhitys tarkoittaa Lutherin mukaan ”viemistä Herran Kristuksen luo hänen hyviä lahjojaan vastaanottamaan” (IK, 380).
Jeesuksen antama esimerkki saa Pyhän Hengen kautta meissä aikaan halun huomioida toisia ja heidän tarpeitaan. Hyvät teot (vanhurskauden teot) ovat seurausta uskosta. Jos uskosi on ”viilentynyt”, tai jos et vielä ole ottanut Jeesusta vastaan elämäsi Herraksi, voit tehdä sen nyt. Jumalan sana vakuuttaa: ”Lähestykää Jumalaa, niin Hän lähestyy teitä”… (Jaak. 4:8)
Vertaukset toimivat itsenäisinä tarinoina ja monet niistä ovat sellaisenaan – ilman sen kummempaa selitystä – hyviä ja opettavaisia. Kuinka ihanan tunteen herättääkään kuulijassa, kun paimen löytää kadonneen lampaan. Joskus näyttää siltä, että liika selittäminen ja tutkiminen pilaavat alkuperäisen vertauksen.
Jumala on luonut meidät elämään yhteydessä toinen toisiimme ja perhe instituutiona peilaa tätä Jumalan tarkoitusta. Uusi Testamentti on täynnä jakeita, jotka kutsuvat Jumalan lapsia yhteyteen toistensa kanssa. Keskitymme tänään siihen, miten kasvamme Kristuksen kuvan kaltaiseksi henkilökohtaisella tasolla ja miten voimme tukea tätä kasvua lähimmäisissämme, perheessämme ja muissa Kristuksen ruumiin jäsenissä.
Tämän kerran aiheemme vie meidän todella syvälle, voisi sanoa että se vie meidät monin tavoin suorastaan kristinuskon ytimeen. Samalla se viittaa hyvin käytännölliseen ja tärkeään haasteeseen, jonka Vapahtaja itse esittää koskettavimmalla mahdollisella tavalla: Hän rukoilee sitä!
Seurakunta syntyi ensimmäisenä helluntaina. Pyhä Henki on seurakunnan äiti, joka synnytti seurakunnan. Pyhän Hengen tehtävä on koota seurakunta ja varustaa se tehtäväänsä varten. Seurakunta on Jeesuksen ristinkuolemasta alkaneen lopunajan Jumalan työase. Pyhä Henki siis kokoaa kristillisen kirkon ja tekee sen pyhäksi. Kirkko/ seurakunta on armahdettujen syntisten yhteisö, joka luottaa Jumalaan ja jossa Pyhä Henki herättää uskon ja rakkauden.
Lähetys kuuluu kirkon olemukseen. Tavalliset kristityt ovat rukoilleet, lähteneet ja lähettäneet. Ensimmäisellä kristillisellä vuosisadalla evankeliumi levisi lähes koko silloiseen tunnettuun maailmaan. Kristinusko on maailman suurin uskonto, mutta silti kaksi kolmannesta maailmasta elää sen ulkopuolella. Tässä osassa maailmaa on myös suurinta köyhyyttä ja puutetta.
Armolahjat on annettu seurakunnalle, rakentamaan seurakuntaa ja varustamaan palvelijoita työhön. Toiseksi armolahjat on annettu palvelu- ja todistustehtävää varten maailmassa. Niitä tarvitaan, jotta voitaisiin viedä evankeliumin sanoma uusille ihmisille. Kolmanneksi armolahjat on annettu muuttamaan seurakunnan rakenteita sen toimintaa ja päämäärää palvelevaksi. Seurakunta tarvitsee tähän johtamisen ja hallitsemisen, ”organisoimisen” armolahjoja.
Läpi vuosisatojen suhtautuminen juutalaiseen kansaan ja erityisesti tällä hetkellä Israelin valtioon on jakanut ihmisten mielipiteitä. Ollaan Israelin puolella tai sitä vastaan. Historiasta tiedämme, että ihmiskunta ja myös kristityiksi itseään kutsuvat valtiot ovat vainonneet juutalaisia. Juutalaiset ovat useaan otteeseen joutuneet lähtemään karkotukseen (diaspora) omasta maastaan. Tämä vaino jatkuu yhä.
Apostoli Paavali käytti paljon aikaa ja pergamenttia tehdäkseen selväksi oman käsityksensä kahden leirin, juutalaisten ja pakanakristittyjen suhteesta. Juutalaisista kirjoittaessaan hän lisäksi käsittelee erikseen messiaanisia juutalaisia sekä juutalaisia yleensä ja kokonaisuutena.
On oikeaa intoa ja uskoa, muttei tarpeeksi Pyhän Hengen valaisemaa tietoa kokonaisuudesta. Nämä eivät ole mielipideasioita. Lopunaikojen yksityiskohdat menevät Jumalan suunnittelemalla tavalla. Jos olemme yhtä paljon esitulkintamme vankeina kuin opetuslapset, niin kovin paljon siitä mitä opetamme, ei tule kestämään. Ajatelkaa: Herran piti vielä ylösnousemuksen jälkeenkin kädestä pitäen opettaa kirjoitukset, jotta ne ymmärrettiin oikein.
Asetelmallisesti Antikristus tarkoittaa Kristuksen vastustajaa, toisenlaista kuin Kristus ja me voimme ymmärtää tällä tarkoitettavan Hänen vastustajaansa ja siis samalla Jumalan vastustajaa ja Hänen suunnitelmiensa toteutumista vastustavaa henkeä.
Ilmestyskirjan sanoma on Jeesukseen uskoville pohjimmiltaan lohdullinen. Se sanoo: Pidä kiinni uskostasi Jeesukseen, paha tulee saamaan palkkansa ja sinä matkustat taivaan kotiin Isän Jumalan luo. Jos haluat tutkia asiaa tarkemmin lue Raamatusta Ilmestyskirjan luku 20 alusta loppuun.
Jokainen ihminen on vastuussa elämästään myös yhteiskunnan sääntöjen puitteissa.
Kuitenkin se kaikki on hyvin vajavaista verrattuna taivaallisiin tuomioistuimiin.
Taivaalliset tuomioistuimet edustavat täydellisyyttä. Tuomari ei ole lahjottavissa eikä tee puutteellisten tietojen varassa erehdyksiä. Myös tuomiot ovat pienintä piirtoa myöten täydellisiä. Onhan Kristus tuomarina näissä tuomioistuimissa.
Jumala mahdollisti uuden yhteyden Jeesuksen elämäntyön kautta. Hän kantoi syntien seuraukset omassa ruumiissaan, ristinkuolemassaan. Toiseksi Hän eli täysin puhtaan ja Jumalan tahdonmukaisen elämän eikä kapinoinut. Näin Hän mahdollisti uuden yhteyden Jumalaan. Tämä uusi yhteys syntyy ja pysyy uskon ja kuuliaisuuden yhteydessä Jeesuksen kanssa. Ilman minua te ette voi mitään, sanoi Vapahtajamme. Hänessä voimme elää Luojamme maailmassa yhteydessä Häneen Jeesuksessa pysyen. Yhteys perustuu armoon.
Maailman suurin tarve on nyt niin kuin on aina ollut Pyhän Hengen vaikuttama herätys! Ilman herätystä elävä uskomme näivettyy uskonnollisuudeksi ja kristilliseksi harrastukseksi. Ei ole väärin sanoa, että me herätyskristilliset kristityt saamme elää uskonpuhdistuksen ja menneiden sukupolvien herätysten siunauksissa. Niistä on paljon opittavaa. Kuitenkin menneet ovat menneitä ja tästä syystä tarvitsemme Jumalalta jatkuvan uskonpuhdistuksen ja uuden herätyksen.
Tullessamme seurakuntana koolle Raamatun, Jumalan sanan äärelle, rukouksemme tulisi olla se, että saisimme tulla ravituiksi itse Elämän puusta, Kristuksesta ja tulla täytetyiksi Hänen Hengellään uudestaan ja uudestaan. Samalla voimme pyytää, että Herra, joka on aloittanut meissä hyvän työnsä, saa viedä sen päätökseen tulemuksensa päivään mennessä. Meillä tulee ja saa olla Jumalan tuntemisen nälkä ja jano, kaipaus Hänen puoleensa
Onko islamilla ja kristinuskolla (+juutalaisuus) sama Jumala, Luoja? Näin islamin oppineet väittävät. Heidän mukaansa Jumala (Allah) antoi aikoinaan oikean ilmoituksen myös juutalaisille mutta he muuttivat ja väärensivät sen sanoman sellaiseen muotoon että Allahin oli pakko antaa enkeli Jibrilin (Gabriel) välityksellä ja Muhammadin kautta UUSI ilmoitus. Koraani. Se on se Jumalan (Allahin) kaikkein alkuperäisin ilmoitus tahdostaan ja kirjasta on olemassa vain yksi kappale, se on seitsemännessä taivaassa Allahin hallussa ja se on kirjoitettu arabiaksi.
Profetioiden virrassa on kaikkina aikoina virrannut paljon sameaa vettä. Suurin osa on ollut varsin harmitonta, sellaista mille jälkeenpäin on ollut helppo hymyillä, mutta mukaan on mahtunut myös paljon ahdistavaa ja heikoimpien mielenrauhaa järkyttänyttä tarinaa. Siksi profetioihin kannattaa aina suhtautua varoen ja ne erittäin huolellisesti Raamatun sanalla ja mielellään myös yhdessä seurakunnan tai ainakin jonkun kypsän ja kokeneen kristityn kanssa koetellen.
Meidän aikanamme tarvitaan henkien erottamista ainakin neljällä tärkeällä alueella. Ne ovat: 1) Humanismi – Jumalan inhimillistäminen, 2) Rationalismi – Jumalan järkeistäminen (ihmisen täytyy voida ymmärtää Jumalaa, ennen kuin voi uskoa häneen), 3) Mammona – rahaan ehdollistettu seurakunnan toiminta (Jumala ei voi toimia ilman budjettia ja pankkitiliä) toisessa päässä on siunauksen mittaaminen menestyksellä. 4) Kriittisyyden henki (ylpeilen sillä, että uskallan olla kriittinen. Se johtaa kyynisyyteen ja luovuuden katoamiseen seurakunnassa)
Vaikka kuinka yrittäisimme työntää päätämme pensaaseen ja elää sotimatta pahaa vastaan, niin se juonii jatkuvasti meitä, seurakuntaa, luomakuntaa ja ihmisiä vastaan. Paavali sanoo selvästi, että tarvitsemme sota-asua voidaksemme pitää puoliamme paholaisen – perkeleen juonia vastaan.
Voidaksemme olla osallisia Kristuksen voitosta ja vaeltaaksemme hänen voittosaatossaan, meidän tulee olla vanhurskaita. Roomalais- ja galatalaiskirjeessä on selitetty, miten meistä tulee vanhurskaita. Sehän tapahtuu uudestisyntymisessä, uskon kautta Jeesukseen Kristukseen ja hänen ristin työhönsä puolestamme.
Raamattua tutkiessamme havaitsemme, että myös taivaan kansalaisuus saadaan syntymän perusteella. Kun tulemme uskoon ts. synnymme uudesti ylhäältä, ”siirrymme pimeydestä valkeuteen, saatan vallasta Jumalan tykö” ( Apt. 26:18). Tässä uudestisyntymisessä (uskoon tulossa) meistä tulee ”kahden maan kansalaisia”. Meidän ensisijainen isänmaamme ja kotimme on taivasten valtakunnassa ja täällä maan päällä ”olemme vieraita ja muukalaisia” (Hebr. 11:13). Ensisijainen passimme kertoo, että olemme taivaan kansalaisia ja täällä ajassa elämme nk. muukalaispassilla. Jeesus toteaa tämän saman asian ylimmäispapillisessa rukouksessaan: ”Minä olen antanut heille sinun sanasi, ja maailma vihaa heitä, koska he eivät ole maailmasta, niin kuin en minäkään maailmasta ole” (Joh. 17:14).