Paavali on pidätettynä ja pahasti piestynä Rooman siirtokunnassa Filippissä. Kun hän oli päässyt vapaaksi, hän protestoi sanomalla, että hän on Rooman kansalainen. Kuullessaan tämän virkamiehet olivat anteeksipyytäviä ja peloissaan. He olivat rikkoneet Rooman lakia piestessään Rooman kansalaisen. Tämä saa kysymään, miksi Paavali ei kertonut heille olevansa Rooman kansalainen ennen kuin he pieksivät hänet? Miksi tässä pelissä ei käytetty ”Vapaudut heti vankilasta” -korttia?
Kirjassaan John Ortberg kertoo sivulla 100 mielenkiintoisen selityksen Paavalin menettelylle.
Paavali tiesi, että kun seurakunnan kasvu pääsisi vauhtiin, se koostuisi suurimmaksi osaksi muusta kuin elitistisestä aineksesta. Toki joukkoon liittyisi myös muutamia elitistisiä henkilöitä, tosin ei monia.
Kovin erilaisista ihmisistä koostuvan seurakunnan on oltava yhtä perhettä. Tämä ei olisi helppoa, sillä kaikki ihmisten siihenastisessa elämässä todistaisi aivan muuta. Kaikki heidän käytäntönsä, saamansa opetus, ajattelutapansa, kielensä ja tottumuksensa oli opettanut heille, että elämässä on kyse nokkimisjärjestyksestä, kilpailusta. Toiset ihmiset on pidettävä alapuolella. On yritettävä kiivetä ylöspäin.
Paavali tiesi myös, että nämä mitättömät henkilöt joutuisivat kärsimään uskonsa vuoksi. Heillä ei olisi juuri lainkaan valtaa. Siksi heitä voitaisiin kohdella kovakouraisesti ilman, että kukaan puuttuisi asiaan. Heillä ei olisi suojanaan Rooman kansalaisuutta, jonka turvin välttää pahoinpitely.
Paavali näki tässä ahdingossa tuskallisen ja mahtavan tilaisuuden. Niinpä hän teki jotakin järjenvastaista. Hän ”nöyryytti itsensä”. Hän kieltäytyi käyttämästä Rooman kansalaisuutta omaksi edukseen. Hän esiintyi mieluummin ihmisenä, jolla ei ollut Rooman kansalaisuutta. Hän asettui köyhien ja halveksittujen rinnalle. Samalla hän antoi seurakunnan rikkaille ja vaikutusvaltaisille jäsenille puhuttelevan esimerkin siitä, mitä keskinäinen rakkaus on.
----
(316)